Auw! Wat te doen bij maagzuur tijdens de zwangerschap?

1 reactie | 20/03/2017

Daar stond ik dan laatst, midden in de nacht met een leeg flesje Gaviscon in mijn hand. Helaas had ik die dag een strip paracetamol aangezien voor een strip Rennies, dus was ik overtuigd dat ik nog iets in huis had. Wanhopig probeerde ik met mijn flessenschraper het laatste beetje uit het flesje Gaviscon te schrapen onder het motto “iets is beter dan niets”. Ik had al verschillende huis tuin en keukenmiddeltjes geprobeerd maar niets hielp.

Ik ben niet de enige die hier last van heeft, zo’n 70% van alle vrouwen ervaart ergens gedurende haar zwangerschap het ongemak van brandend maagzuur. In je maag zit maagzuur, wat helpt om je eten te verteren. Je maag is goed beschermd tegen het zuur met een dikke laag slijm, maar in de slokdarm zit deze bescherming niet. Hierdoor kan het erg pijnlijk zijn als dit in de slokdarm terechtkomt. In het eerste trimester komt het vaak door de toename van hormonen, waardoor de sluitspier de maagopening niet meer goed afsluit. In het tweede en derde trimester is de oorzaak vaak de baarmoeder (of baby) die druk uitoefent op het spijsverteringskanaal.

Symptomen
Veel mensen onderschatten hoe heftig maagzuur kan zijn en hoe het je kan belemmeren in je dagelijkse handelen. Sokken aandoen? Maagzuur. Naar voren bukken? Maagzuur. Omdraaien in bed? Maagzuur. Überhaupt alleen al liggen? Maagzuur. De meest voorkomende klachten zijn dan ook:

– Oprispingen van de maaginhoud, wat een zere/geïrriteerde keel veroorzaakt.
– Branderig gevoel in de keel
– Branderig en pijnlijk gevoel op de borst, net iets boven je maag. De pijn kan uitstralen naar de rug.
– Het gevoel van een brok in je keel.
– Opboeren van lucht
– Misselijkheid en een opgeblazen gevoel
– Slikklachten
– Heesheid
– Niet kunnen slapen door bovengenoemde klachten.

Wat kan ik doen?
Wat je kunt doen tegen het verminderen van maagzuur, is kritisch naar je eet en drinkgewoontes kijken.  Hier valt al een hoop winst uit te halen!

– Vermijd vet eten, scherp gekruid eten en citrusvruchten. Ook knoflook, ui en koolsoorten kunnen voor maagzuur zorgen.
– Koffie, thee en koolzuurhoudende dranken kunnen ook oprispingen opwekken door de cafeïne en koolzuur. Dan ga ik er nu natuurlijk vanuit dat je sowieso geen alcohol drinkt, dus deze skip ik in het rijtje 😉 .
– Kauw goed op je voedsel, zodat er minder lucht mee de maag in gaat.
– Eet drie uur voordat je gaat slapen niks meer
– Eet niet te snel en zorg dat je rechtop zit.
– Eet in plaats van grote maaltijden, kleinere maaltijden. Deel de drie “hoofdmaaltijden”  op in zes kleinere porties.

Ondanks bovenstaande maatregelen kun je alsnog erg last hebben van maagzuur. Ikzelf grijp niet meteen naar medicijnen toe, dus heb ik mij meerdere keren suf gegoogled op praktische tips tegen maagzuur.

– Melk of vanillevla kan helpen het zure gevoel te blussen.
– Kauwen op havermout of droog brood kan verlichting geven. Dit neutraliseert het zure gevoel en absorbeert.
– Trek niet te strakke kleding aan die knelt om je lijf.
– Wees voorzichtig met kauwgom. Dit kan zorgen voor extra lucht in je maag.
– Zet je hoofdeind een stukje omhoog. Met twee kussens slapen lijkt een goede oplossing, maar dit zorgt ervoor dat de maag in de knel komt en verergert de klachten. Ook kan het erg vervelend zijn voor je nek. Leg een paar boeken onder je matras of zet alvast twee klossen onder je bed neer 😉 .
– Kamillethee kan het ongemak verzachten.
– Slaap op je linkerzij. Op die manier lekt er minder maagzuur uit de maag. (Op je linkerzij slapen is sowieso beter voor de doorbloeding van de placenta)
Probeer zo min mogelijk te bukken. Moet dit toch, let er dan op dat je rustig door je knieën zakt in plaats van voorover te buigen. Wanneer je naar voren buigt, stroomt het zuur makkelijker naar de slokdarm toe.
– Beweeg voldoende, drink 1,5 tot 2 liter en eet gezond en vezelrijk. Op die manier is de kans op obstipatie kleiner waardoor de druk in de buikholte minder is.
– Indien je rookt: stop! Dit is ten eerste niet alleen het beste voor de baby en je eigen, maar het irriteert de maag ook niet waardoor je minder last hebt van maagzuur.

Heb je ondanks het aanpassen van je eetgewoontes en de huis-, tuin-, en keukenmiddeltjes alsnog enorm last van maagzuur? Haal dan gewoon lekker die Rennies, Gaviscon, Antagel of iets anders wat je maagzuur tegengaat (in overleg met je verloskundige natuurlijk.) Niemand wordt er beter van, van heftige maagzuur aanvallen en slapeloze nachten!

Heb jij, net als ik, ook zo’n last van maagzuur tijdens de zwangerschap? Wat heb jij allemaal geprobeerd?

 

 

 

 

 

Reacties

Reageren

*

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.