Overig,  Persoonlijk

Stoppen met roken? Eitje!

Op het moment van schrijven ben ik alweer drie jaar gestopt met roken. Drie jaar! Stoppen met roken was écht een eitje en ik heb er ontzettend veel voor terug gekregen. De enige boodschap die ik heb is: Stop! Stop met het roken, vandaag nog. Het levert je veel op!

Iedereen kan stoppen met roken, hoe moeilijk het ook lijkt.  Ik heb verschillende tips verzameld om je een handje te helpen:

1. Alan Carr

Zelf ben ik zo gestopt met roken. Ik zat in de zon het boek van Alan Carr te lezen en ineens was ik er klaar mee. Ik rookte mijn laatste sigaret en ik was gestopt! Sinds die dag heb ik geen sigaret meer aangeraakt en bijna geen verlangen ernaar gehad.  Het klinkt gek, stoppen met roken door middel van een boek, maar voor mij werkte het!
Alan Carr verteld je niet hoe slecht roken is, dit weet elke roker tenslotte wel. Het boek helpt je je rookgewoontes te doorzien en geeft je inzicht in de meest logische dingen. Bijvoorbeeld:

Rokers roken niet omdat ze het lekker vinden; ze roken omdat ze verslaafd zijn aan nicotine. Wanneer iemand voor het eerst rookt, zie/hoor je dat ze het vies vinden. Kinderen en niet-rokers vinden het vies.. En toch zijn er zoveel mensen die roken en niet “kunnen” stoppen. Waarom dat zo is? Juist, door de nicotine!

Het stoppen met roken is een mindset en Alan Carr probeert in het boek je dit duidelijk te maken. Je bent geen ex-roker, je bent niet aan het “proberen” om te stoppen met roken, nee, je bent een niet-roker. Je rookt niet, je hebt het niet nodig. Je bent geen slachtoffer, want je verliest niets. Je wint alleen maar als je niet rookt!

Dit boek is verkrijgbaar via internet, onder andere op bol.com .

2. Zoek hulp


Klinkt lekker heavy, maar zo hoef je het niet op te vatten. Vraag of je moeder, vader, zus, broer, partner of wie dan ook je hierbij helpt. Een steuntje in de rug kan erg fijn zijn!
Als je liever hulp hebt van een professional kun je kiezen voor een persoonlijke coach (huisarts, psycholoog, verpleegkundige, lifecoach) of groepstraining (ook bij jou in de buurt, vaak vergoed door de zorgverzekeraar!).

3. Kies een datum

Dus je gaat echt stoppen? Kies een datum! Het meest ideale is om het binnen 4 weken te doen, zodat het niet te ver weg is en je je mentaal voor kunt bereiden. Je zou rekening kunnen houden met feestjes etc omdat het dan moeilijker is om niet te roken, maar je kunt ook een die hard badass zijn die het allemaal kan weerstaan!

4. Hulpmiddelen

Nicotine kauwgom, pleisters, tabletten.. Bij de drogist is er genoeg verkrijgbaar! Twijfel je? Maak dan een afspraak bij de huisarts en vraag om hulp.

5. Alternatieven/afleiding


Voor de een werkt dit heel goed, bij een ander werkt dit juist tegen: alternatieven en afleiding zoeken. Bewezen is dat de hunkering naar een sigaret maar 3 tot 5 minuten duurt, dus afleiding is snel gevonden. Lolly’s eten, een glas water drinken, een rondje lopen, tanden poetsen, koken, de hond uitlaten, een sudoku maken.. Alles is prima als het voor jou werkt.

6. Verander je routine


Roken kan ook gewenning zijn. Zo had ik bij specifieke verkeerslichten dat ik een sigaret opstak. Of, wanneer ik op de bus stond te wachten, bij elk kopje koffie, bij het opstaan… Verander je routine zodat de verleiding weg is. Neem een andere route, drink thee in plaats van koffie of ga fietsen in plaats van de bus.

7. Vermijd plaatsen waar gerookt wordt


Dan bedoel ik niet dat je je 6 weken moet opsluiten in je huis, maar vermijd de kroeg/discotheken, verjaardagen waarvan je weet dat er mensen roken etc. Zoek leuke alternatieven om te doen!

8. Beweeg!


Bewegen is goed voor je, zowel lichamelijk als mentaal. Op deze manier heb je ontspan je, heb je afleiding, ben je gezond bezig en blijf je fit.

9. Stop meteen


Het minderen met roken, jezelf maar een paar sigaretten per dag geven of een gelegenheidsroker worden helpt je niet! Op die manier blijf je hunkeren naar nicotine en blijf je dus een roker. Gewoon in één keer stoppen dus en dan ook helemaal!

10. Denk aan de voordelen


Dit heeft mij ontzettend geholpen wanneer ik het even moeilijk had: opzoeken welke voordelen het stoppen heeft en binnen welk tijdbestek. Je wilt tenslotte niet van voor af aan beginnen wanneer je een sigaret opsteekt!

Na 20 minuten: De bloeddruk en hartslag daalt.
Na 24 uur: Je longen beginnen aan de grote schoonmaak. Je hoest waarschijnlijk slijm op. Alle koolmonoxide is al uit je lichaam
Na 48 uur: Alle nicotine is uit je lichaam. Je ruikt en proeft al wat beter.
Na 72 uur: Je hebt meer energie. Ademen gaat makkelijker.
Na 2-12 weken: De longfunctie en bloedsomloop is verbeterd.
Na 1 maand: Je conditie is beter geworden en je beweegt gemakkelijker. Als je een rokershoestje had verdwijnt dit.
Na 1 jaar: Je risico op hart- en vaatziekten is inmiddels gehalveerd. Je risico op allerlei andere ziekten neemt de komende jaren steeds verder af
Na 5-15 jaar: Het risico op een beroerte is gelijk aan dat van een niet-roker
Na 10 jaar: Het verhoogde risico op longkanker is gehalveerd en het risico op andere kankersoorten verminderd
Na 15 jaar: Het risico op hart- en vaatziekten is gelijk aan dat van een niet-roker.

En dan nog niet gesproken van de hoeveelheid stress die je niet meer hebt. Nooit meer: zitten mijn sigaretten wel in mijn tas? Heb ik wel een aansteker bij me? Heb ik nog voldoende tijd om even snel een sigaret te roken? Waar is hier een speciale rookplek? Waar mag ik hier roken? Nee, nu gewoon rust!

11. Niet aanstellen én volhouden!

Als laatste de belangrijkste: je bent niet zielig. Je ontneemt jezelf niks. Je bent geen slachtoffer. Ga niet zitten kniezen en het voor jezelf moeilijker maken dan het is. “Oh het is zo moeilijk, oh ik wil zo graag een sigaret”. Je bent gestopt met roken, dit is een beslissing voor sterke mensen en dat ben jij dus ook. Omdenken dus! (JA ik herhaal Alan Carr. Maar JA hij heeft ook zeker gelijk!) En nog belangrijker: begin niet weer, want dan begin je dus weer van voor af aan. Niet één trekje, niet één sigaret. Het is gewoon klaar, je bent een niet-roker!

En, ga jij ook stoppen? Of ben je al gestopt en wat zijn je tips?? Laat het me weten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Secured By miniOrange