Terug aan het werk: ook mama naar de opvang

0 reacties | 13/10/2017

“Ach, je gaat het vast fijn vinden, weer aan het werk. Even weer wat anders dan heel de dag flesjes geven en niet te hoeven communiceren op kind/babyniveau. Heerlijk weer volwassen aanspraak en voor een paar uurtjes moeder-af!”. Hoe vaak ik deze zin wel niet heb gehoord in mijn laatste weken verlof… En ja, ik snap het hoor en het is goed bedoeld, maar.. Ik werk in de kinderopvang! Inmiddels ben ik alweer twee maanden aan het werk en deel graag mijn ervaringen en tips met je.

Het internet staat vol met tips en trucs hoe je je eerste dag doorkomt na je zwangerschapsverlof; maar deze tips en trucs zijn allemaal gebaseerd voor mensen met een kantoorbaan. Tips als : “zorg dat je complexe en tijdrovende taken de eerste dagen laat liggen” en “neem een extra pauze” werken niet als je in de opvang werkt. Want hoe ga je weer aan het werk als je de hele dag flesjes, luiers en huilende kindjes ziet? (En dit dus niet kan laten liggen?)

1. Communiceer met je leidinggevende en je collega’s.
Vertel het, als het je zwaar valt om weer te moeten werken. En vertel het, als je een moeilijk momentje hebt wanneer je je kindje mist. Wees eerlijk over je onzekerheden die invloed kunnen hebben op je functioneren. Als je eerlijk bent, kunnen je collega’s rekening met je houden. Dikke kans dat ze je snappen omdat ze hier zelf ook doorheen zijn gegaan (en zo niet, is het logisch dat je er weer in moet komen na 16 weken thuis te zijn geweest bij je baby)… Want, serieus, hoe fijn is het om zo verwelkomt te worden?

 

2. Onder het mom van communiceren: Vraag feedback
De eerste twee weken heb ik me op en top stagiaire gevoeld. In 4 maanden tijd veranderen de kindjes, maar ook de groepssamenstelling, schema’s en ritmes en misschien zelf wel de manier van werken. Vraag aan het einde van de dag of week hoe je collega het ervaren heeft. Misschien ervaart zij jouw manier van werken wel heel anders!

3. Pieker niet!
Ik heb stiekem aardig wat gepiekerd.. Niet omdat ik weer moest beginnen met werken, maar omdat ik mijn liefste en waardevolste bezit achter moest laten. En ik dacht van tevoren dat ik niet zo’n mietje zou zijn, aangezien ik zelf in de opvang werk. Nou, dat valt toch vies tegen.

Maar; je weet als geen ander hoe je mede pedagogisch-medewerksters werken, handelen en reageren. En; ja. Er komt een moment waarop je kindje het moeilijk krijgt (en jij dus waarschijnlijk ook), maar je collega’s weten als geen ander hoe ze hierop moeten reageren. Breng je kleine spruit desnoods wat eerder weg, zodat je uitgebreid de tijd hebt om een overdracht te doen en afscheid te nemen.
Mocht je kindje op een ander kinderdagverblijf verblijven dan dat jij werkt: bel dan gewoon even op. Zolang je niet elk uur aan de telefoon hangt, ben je echt niet vervelend. En vertrouw op de expertise van de dames die er werken. Je kent ze dan misschien niet persoonlijk, maar ze hebben elk hun eigen kwaliteiten en weten als geen ander wat ze moeten doen (en anders hebben ze nog allerlei andere trucjes en manieren om je kindje weer happy te krijgen!).

4. Denk aan je eigen kwaliteiten
Heb je je weleens bedacht welke kwaliteiten je meeneemt nu je zelf moeder bent? Dingen waar je eerst niet bij stilstond, lijken nu ineens heel belangrijk te zijn. Het inlevingsvermogen in de ouder, omdat je je weet hoe de ouder zich voelt. Het omgaan met de kinderen, omdat je nu uit eerste hand ziet hoeveel gevoelens hiermee gepaard gaan als ouder zijnde. Je neemt je eigen ervaringen mee naar het werk, wat een waardevolle aanvulling is op je handelen als pedagogisch medewerkster. You rock!

5. Voorbereiding is het halve werk.
Begin al met de voorbereiding, voordat je weer begonnen bent met werken. Zelf zette ik twee weken van tevoren mijn wekker (ons kind is een slaapkop) en probeerde ik dat zowel Hanne als ik allebei gegeten hadden, aangekleed waren en dat ik al gekolfd had voordat we weg moesten. Luk dus allemaal, alleen moet de wekker wel een half uurtje eerder gezet worden. Dat soort dingen kun je dus beter van tevoren weten, dan dat je daar achterkomt op de dag dat je weer aan het werk moet.

Ook niet onbelangrijk: voorbereiden op je werkdag zelf. Als je gestrest de deur uitgaat, kun je er gif op innemen dat je hele dag zo verloopt. Leg alles de avond van tevoren al klaar; outfitje voor de kleine, outfit voor jezelf, flesje in de tas, reservekleding, speentje en slaapzak erbij, schriftje geschreven, jas van je kindje erboven op, plak (als het nodig is) een briefje op de koelkast zodat je de borstvoeding niet kan vergeten en zet de luiertas in de maxi cosi, dan heb je alles bij elkaar!

6. Rust.
Het belangrijkste: neem rust. Als er drukke momenten zijn, kijk dan of jij even kan zitten met het flesje in plaats van dat je 5 kinderen aan tafel moet zetten, opruimen en boterhammen moet smeren. Je collega’s snappen dat heus wel (tenzij je dit elke dag drie keer doet).
En ga op tijd naar bed, hoe verleidelijk Netflix ook klinkt. Je hebt meer aan je slaap, dan aan een serie die je op je vrije dag ook kunt kijken. Ik heb de afspraak met mezelf (en een beetje met Jamie) dat ik minstens 1 dag in de week vóór 21:15 op bed lig. I love it.

 7. Hou rekening met je lijf
Je hele lijf is veranderd na de bevalling en dit blijft voorlopig (in sommige gevallen voor altijd) zo! Dus eigenlijk een regel voor iedereen die in de kinderopvang werkt, maar hij telt dubbel voor vrouwen die net een kindje hebben gehad en hij telt driedubbel voor dames die borstvoeding geven: pas op met je lijf. Onder invloed van hormonen is je lijf/bekken nog wat weker, vooral als je borstvoeding geeft. Til correct en maak gebruik van de hulpmiddelen, want je bent echt niet blij als je ergens last van krijgt!

 

Wat vond jij lastig aan het terugkeren na je verlof? Heb jij nog andere tips voor de hardwerkende mama’s? Laat het me weten!

 

 

 

 

 

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

*

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.